(objavljeno v Delu 2. marec 2013)
Spoštovani g. minister dr. Žiga Turk!
V Vašem odgovoru (Delo, 20.02.2013) na naše odprto pismo niste odgovorili na naša vprašanja (Kaj vas je pripeljalo do ugotovitve, da naši projekti „podpihujejo politični posmeh in sovraštvo”? Zakaj menite, da naši projekti diskreditirajo Janeza Janšo? Ali je za Vas žalitev, da je nam uradno ime Janez Janša? Na osnovi česa ste po ogledu filma Jaz sem Janez Janša prišli do takšnih ugotovitev?). Od najvišjega predstavnika izvršne oblasti na področju kulture pričakujemo, da utemelji svoje trditve, na osnovi katerih odloča o tem, ali bo Ministrstvo sofinanciralo katerikoli projekt ali ne. Kajti, Vaše izjave in poteze MIZKŠ izhajajo iz nikoli utemeljene in pojasnjene trditve, da je film Jaz sem Janez Janša žaljiv do ljudi (pomenljivo v Vašem odgovoru je, da je film na začetku Vašega odgovora užalil „marsikoga”, na sredini „nekatere”, proti koncu pa „večji del javnosti”). Ta ocena je prišla v javnost s strani tistih, ki filma sploh niso videli. Ali ste morda med njimi tudi Vi?
Če pravite, da je „prebujanje čustev in občutkov v virtualnem prostoru knjige, kinematografa ali gledališča eden od namenov, zakaj se zatekamo k umetnosti”, zakaj bi potem prebujanje tako raznolikega spektra osebnih reakcij, kot ga navajate v primeru našega filma („užaljenost, odpor, zgražanje, navdušenje, posmeh, privoščljivost”) bilo razlog za diskreditacijo, kot ste jo večkrat izrekli ali zapisali? Od ministra, ki trdi, da zaupa tistim, ki spoštujejo našo siceršnjo umetniško kvaliteto in nasprotuje diskriminaciji zaradi imen ali politične pripadnosti, pričakujemo, da širi jezik strokovnih argumentov in zagovarja kakovost pred tistimi, ki diskriminirajo in obtožujejo, ne da bi si film ali druga dela sploh ogledali. Namesto tega nam očitate, da smo „prispevali znižanju ravni javne govorice”. Kdaj, kje, na kakšen način?
V Vašem odgovoru trdite: „Da ste prevzeli ime politika, se meni zdi umna marketinška poteza, s katero ste postali znani širšemu krogu ljudi. Preprostemu inženirju tega pač ne morete prodajati kot umetniški akt. Pač ne razumem.” Če bi si res ogledali film Jaz sem Janez Janša, bi hitro ugotovili, da je bila sprememba imena za nas izključno administrativno dejanje. Če pa za „umetniški akt” mislite na sam film, vam odgovarjamo, da za nas ni pomembno ali ste „preprosti inženir” ali kaj drugega. Pomembno je, kakšen odnos do umetnosti imate, ko nastopate v funkciji ministra. Če nečesa ne razumete, se o tem lahko posvetujete s člani strokovnih komisij in s strokovno javnostjo. O tem, kako te gledajo na naša dela, je že Vaš sodelavec g. Brezigar zapisal: „Tako zavod Maska kot zavod Aksioma sta s strani ministrstva sofinancirana že od leta 2003, njihove programe in projekte pa so različne strokovne komisije vseh ministrov doslej, v vseh vladnih mandatih, ocenile dokaj dobro.”
Najbolj pomembno se nam zdi še eno vprašanje, na katerega niste odgovorili, in sicer: ali boste uzakonili diskrecijsko pravico ministra, da izloča projekte po svoji volji, kot je bilo zapisano v pismu predstavnika Vašega ministrstva? Namreč, politika, ki o financiranju projektov odloča na osnovi osebnih občutkov, je politika samovolje in cenzure. Ali imate sedaj, ko spreminjate Zakon o uresničevanju javnega interesa v kulturi, to v načrtu?
Janez Janša, Janez Janša, Janez Janša